fredag 29 november 2013

Presentera aldrig utförare utan kvalitetsinformation

Jag medverkar i veckans nummer av Tidningen NU med en debattartikel om kvalitetsinformation i välfärden, en fråga som jag tidigare motionerat om till landsmötet. Det handlar om det horribla förfarandet där kommuner lämnar ut informationsblad, utförarkataloger och annan information som ska underlätta för medborgarna att göra sina val, utan att med ett ord nämna vilken kvalitet de olika utförarna erbjuder. Snacka om valfrihet på låtsas.

Sissela Kyle tog upp problemet i det avsnitt av Spanarna i P1 som sändes den 15 november. Såhär sa hon:
"När min mamma skulle få äldrevård blev hon presenterad en katalog med 113 aktörer, vårdföretag, som var villiga att sköta uppdraget. Det sätt som de beskriver sig på skulle jag säga är framtidsmeriterande: det är omvårdnad, respekt och vördad, och allt kommer bli så toppen om man bara väljer just det där aktiebolaget."
Här får hon en motfråga: "Men finns det nånstans där man kan kolla...?"

Sissela svarar:
"Exakt! Det skulle kunna tänka sig från den myndighet som delar ut den här katalogen. Så då frågar jag dem "Hörni, finns det något företag som skött sig väldigt bra?" Men de svarar att de inte får säga nånting, alla ska vara på lika villkor."
Hennes kollega i studion konstaterar:
"Det är ju inte valfrihet. [..] Kan man inte se någon skillnad på dem i katalogen så är det ju meningslöst."
Det är dags för valfrihetsvurmande kommunpolitiker att sjösätta reformer som ger valfrihet på riktigt.

Artikeln i Tidningen NU:

Presentera aldrig utförare utan kvalitetsinformation
Varför har en medborgare som ska välja hemtjänstutförare inte samma tillgång till kvalitetsinformation som en kund som ska köpa TV? Valet av utförare är så mycket viktigare, så hur kan vi tillåta att möjligheten att välja rätt är sämre?

Tillgång till kvalitetsinformation är en rättighetsfråga för den som ska välja. Men det handlar även om kvalitetssäkring. De vinstdrivande utförarna är förutsägbara: de går dit vinsterna finns. När uppföljningen varit bristfällig har det varit lönsamt att skarva på kvaliteten. En dusch mindre har ökat vinsten utan konsekvenser. Med tydlig kvalitetsinformation krävs istället god kvalitet för att få kunder och därmed intäkter.

I ett första steg bör alla kommuner med valfrihet inom hemtjänsten årligen mäta brukarnöjdheten och presentera den i exempelvis informationsfoldrar och på kommunens hemsida. Kommuner ska aldrig presentera utförarna och deras erbjudanden utan att samtidigt upplysa om kvaliteten.

Mångfalden av utförare i välfärden är en liberal framgång, men systemet uppvisar barnsjukdomar som kommunpolitiker behöver tackla. Det är bara genom att förstå företagens drivkrafter som vi kan göra dem till ett verktyg för kvalitetsutveckling. Det är bara genom att skapa fungerande kundvalsmodeller med kvalitet i fokus som vi kan vinna medborgarnas fulla förtroende för mångfald i välfärden.

Daniel Andersson
Vice ordförande, Folkpartiet i Östergötland

6 kommentarer:

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 04:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.

    1) Love Spells
    2) förlorad kärlek Spells
    3) skilsmässa Spells
    4) Förbindelse Spells
    5) Bindande Spell.
    6) Breakup Spells
    7) Bannlys en tidigare älskare
    8.) Du vill främjas på kontoret / Lottery spell
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
    genom drogunduspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  2. min ex man återvänder hem till mig efter att ha läst en liknande historia kommentar online blogg hur man återställer trasiga kärleksförhållanden.
    Jag visste aldrig kärlek stavning del för att återvända ex kärlekspartner tillbaka förrän för några dagar sedan min ex kom hem hem ber om ursäkt till mig.
    Slutligen hittade jag en omedelbar lösning för att förena tillbaka till ex kärlekspartner. det fungerar för mig .. Jag är säker på att det kommer att fungera för dig också om du provar idag ...
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    SvaraRadera
  3. Jag är inte säker på att jag kunde ha gjort det utan dig. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan och han sa att vi var klara. Efter att Dr.oduduwa lunsjat en magisk kärleks-spell, ringde min man mig på mobiltelefon för att be om ursäkt och han återvände hem.
    Tack så mycket till Oduduwa för att jag tog tillbaka min man hem efter 3 års separation. Vi är för alltid förälskade nu mer än någonsin tidigare, kärlek stavdelar fungerar riktigt snabbt.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) Detta är Dr.Oduduwas personliga kontaktadress, jag rekommenderar starkt att du kan kontakta honom för lösning på äktenskapsproblem som; om du vill avbryta skilsmässdomstolsförfaranden, Love-spell för att locka till ny kärlek, Stava för att föra tillbaka din ex pojkvän inom 48 timmar ... 100% möjligt Oduduwa Magic-Love spell ställde tillbaka min man hemma inom 2 dagar efter att stava lunchaktivering .

    SvaraRadera
  4. Mitt namn är Jehona Bekki, jag är från sverige, den stora mannen Dr.Oduduwa räddade mitt äktenskap från skilsmässa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). Sedan 2019 har min kärleksförhållande med min make varit hemsk, det fanns ingen öppenhet och sanning från min kärlekspartner, jag älskade honom så dyrt och jag vet att han älskar mig samma sak, men han fortsätter att fuska, han är inte konsekvent och tar ansvar som hemmamannen, inget barnstöd, vi har två barn tillsammans, Jane och Terry är så härliga barn, de fortsätter att fråga mig när kommer pappa att återvända hem, jag måste övertyga dem om att deras far gudar ett jobb i västra länder och de har velat träffa sin far igen, jag försökte allt mitt bästa för att söka hjälp för att få honom hem, min man lämnade hemmet för cirka 11 månader sedan, inga textmeddelanden och inga telefonsamtal från honom och han blockerade mig ut kan jag inte kontakta honom igen, jag trodde aldrig på kärleksförtryck med ljus i ljus och andra material kan föra tillbaka min man hem, tills min mycket goda vän presenterade mig för en stor man som heter Dr.Oduduwa kärlek stavkanal, Jag kontaktade honom och inom några minuter fick jag svar och han berättade för mig allt som krävs och förfaranden för att ta del i kärleksförtrollning med framgång. Jag följde noggrant alla hans instruktioner och vägledning under bönprocessen för förtrollning av kärlek. det var enkelt och enkelt att förstå snabba svar är säkra. inom några timmar är det gjort och jag fick ett telefonsamtal från min kärleksman som har så länge inte kunde ringa mig på telefon och han ringde mig direkt omedelbart efter att all kärlek stavaktivering är framgångsrik. detta kan hända med någon om du tror att prova idag. Jag är väldigt nöjd med min familj tillsammans eftersom jag gör alla åtgärder för att få honom tillbaka. Jag älskar min man så mycket, jag var redo att göra allt mänskligt möjligt för att få honom tillbaka till mig. vi har båda framtiden tillsammans och jag kan inte släppa honom. Idag är jag väldigt glad att jag har honom mycket nära mig just nu med mer kärlek och förtroende för vårt kärleksförhållande mer än någonsin tidigare. Allt tack till Dr.oduduwa kärlekstempel för brådskande lösning för att få tillbaka ex kärlekspartner. han hjälper dig att lära dig och utveckla bättre sätt att hantera de frågor som står i vägen för dina kärlekslivsmål.

    Kärlek magiska trollformler ring för att hitta sann kärlek
    magisk kärlek återvända stava böner för att föra tillbaka ex kärlekspartner
    Skilsmässor (talisman ring för kärlek dominans och kärlek kraft)
    Anslutning till nya find love trollformler
    Örter och rötter botar mot cancer / HIV-stavning.
    Uppdelningsförhållanden Staver
    Att föra tillbaka en tidigare älskande pojkvän med ljusstake bön
    Du vill bli befordrad på kontoret / Lottery spell magisk ring
    Du måste tillfredsställa din fru på sexbädden (älskar superkraft)

    Så många människors kärleksförhållanden / äktenskap är glada idag på grund av kärleksformer böner och praxis för att få ömsesidig kärlek och attraktion till varandra utan någon störning från någon i din relation.

    Notera; Kärlek stavning fungerar direkt för de människor som är beslutsamma, starka och modiga i hjärtat, All Magic Love Spell-metoder är säkra, det finns inga biverkningar och det är mest tid vad du kan göra på egen hand hemma, och du kommer också att bli guilded och ge instruktioner från varje steg för steg i kärlek stavningsförfarande ..
    för brådskande hjälp och rådgivning vänligen kontakta Dr.Oduduwa GrandMaster till alla andra kärlekstjärnor i världen. att få brådskande hjälp och hjälpa till att få tillbaka din ex kärlekspartner,
    skriv snabbt ett meddelande via: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  5. Jag heter Robert Knight, från Förenta staterna,
    Jag är skild från en son och min son heter Felix, han är 12 år nu,
    Jag hade en dålig upplevelse i mitt förflutna Förhållande, det är en väldigt lång historia men jag kommer att förkorta det för dig att förstå att vi ibland måste fatta ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
    Min fru skildes från mig för att gifta mig med en annan man som bodde i samma stad. Jag bad henne om ursäkt och jag bad henne att återvända till mig och till vår son,
    för några dagar sedan läste jag en artikel på relationsbloggen publicerad av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsrelationsupplevelse på en blogg och hon skrev ut e-postadressen till Dr. Oduduwa Love Spell Caster som kan återställa bruten kärleksäktenskap och få tillbaka tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
    Jag trodde aldrig på magi, förrän min son sa att jag hellre skulle prova att få sin mamma hemma.
    Jag skickar ett e-postmeddelande till den e-postadress som anges på bloggen för att kontakta Dr. Oduduwa kärleksstav. Jag förklarade för honom allt som händer mellan mig och min före detta fru.
    Jag fick ett svarsmeddelande om att han kan hjälpa mig att få henne tillbaka hem för att älska och lita på mig som mer än någonsin tidigare, jag försökte det och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Oduduwa kärleksstav. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min före detta fru Laura, bad hon om ursäkt för mig, Laura gick tillbaka hem, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att hon lämnat honom så länge.
    det fungerar som magi verkligen för det är så fantastiskt hur kärleksstav fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
    Jag rekommenderade starkt alla som läser detta vittnesbörd och som genomgår förhållandeproblem att söka hjälp för att återställa sann kärlek och förtroende till kärleksförhållande. oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
    det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här fantastiska mannen Dr. Oduduwa (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  6. god dag kära vän här ute, jag är glad att kunna dela med mig av fantastiska mirakel och under som hände för bara två dagar sedan min pojkvän som satt i fängelse i nästan ett år släpptes gratis, Dr.Oduduwa trollformaren hjälpte mig med magi stavningskraft att be för min vän och han gjorde alla former av magiska trollformler för att gynna mig. Min vän satt i fängelse i mer än ett år, och jag var orolig för honom och jag ville verkligen ha bort honom men jag har inte mycket pengar att betala för hans borgen eller rättegång, jag förklarade denna situation för mina kollegor på jobbet och hon rådde mig att hellre kontakta En trollformel som kunde hjälpa mig att starta en magisk besvärjelsekraft för att frigöra min vän från fängelset, jag tror aldrig riktigt på magisk besvärjelse tidigare och detta var mitt första försök att göra sådan magi. så jag gav det ett försök och jag kontaktar kommunikation med Dr.Oduduwa via hans personliga e-post (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) och Dr.Oduduwa svarar på mitt e-postmeddelande omedelbart, han lovar att hjälpa mig att starta en kärleksförtrollningskraft till handling som kommer att gynna min vän att släppas från fängelset. Jag följde noggrant alla instruktioner från Dr.Oduduwa som jag fick och jag gjorde allt han bad mig göra, strax efter 48 timmar efter att jag fick ett samtal från min advokat och han sa att min vän har släppts från fängelset utan någon anklagelse. jag blev så glad och jag ringde min pojkvän för att bekräfta om det är sant att han är ute från fängelset, då svarade han på mitt samtal och sa ja att han är ute från fängelset och ville träffa mig, just nu är jag och min pojkvän glada tillsammans och ska gifta sig nästa helg. Jag är så glad och jag uppskattar hjälpen från Dr.Oduduwa och jag rekommenderar honom starkt till alla som vill starta en magisk magi för omedelbart resultat och mirakel.
    att kommunicera med Dr.Oduduwa för att få hjälp skicka meddelande till e-postadressen (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera